Zdrowie a ruch

Aktywno┼Ť─ç fizyczna, a wi─Öc praca mi─Ö┼Ťniowa w sensie upra┬şwiania sportu, gimnastyki, marsz├│w, unikanie siedz─ůcego trybu ┼╝ycia s─ů zwykle niedoceniane przez ludzi oty┼éych i sk┼éonnych do tycia. Ma┼éo os├│b zdaje sobie spraw─Ö, ┼╝e jest to wa┼╝ny element w zapobieganiu oty┼éo┼Ťci, a wprost konieczny w kuracji odchu┬şdzaj─ůcej. Cz─Östo przej┼Ťcie z siedz─ůcego na bardziej aktywny fizycznie tryb ┼╝ycia, wykonywanie wi─Ökszej pracy mi─Ö┼Ťniowej wi─ů┼╝e si─Ö z co najmniej zahamowaniem tycia, a nierzadko, zw┼éaszcza w przypadku gdy nasilenie pracy mi─Ö┼Ťniowej jest do┬şsy─ç du┼╝e chudni─Öciem. Na ten temat pisali┼Ťmy ju┼╝ wielokrot┬şnie przy okazji omawiania przyczyn oty┼éo┼Ťci, w rozdziale o prze┬şmianie materii, w rozdziale dotycz─ůcym profilaktyki oty┼éo┼Ťci. Aktywno┼Ť─ç fizyczna ma du┼╝e znaczenie dla zachowania zdrowia i daleko wybiega poza zagadnienie oty┼éo┼Ťci. A oto dowody:
Oty┼éo┼Ť─ç w danej grupie spo┼éecznej jest tym cz─Östsza, im wi─Öcej os├│b przechodzi na ma┼éo aktywny tryb ┼╝ycia. Mo┼╝na m├│wi─ç, ┼╝e im wi─Ökszy wydatek energetyczny, a wi─Öc bardziej ruchliwy tryb ┼╝ycia, tym mniej t┼éuszczu i tkanki t┼éuszczowej w organizmie. Oty┼éo┼Ť─ç i aktywno┼Ť─ç fizyczna nie lubi─ů si─Ö wza┬şjemnie.
Utrzymanie wysokiej aktywno┼Ťci fizycznej ma kapitalne znaczenie dla stanu zdrowia. Obecnie nie mamy ju┼╝ w─ůtpliwo┼Ť┬şci, ┼╝e szereg chor├│b okre┼Ťlonych jako schorzenia cywilizacyjne powstaje jako skutek ma┼éo ruchliwego, siedz─ůcego trybu ┼╝ycia. Do chor├│b tych zaliczamy mia┼╝d┼╝yc─Ö, choroby naczy┼ä, choroby serca pochodzenia mia┼╝d┼╝ycowego, choroby naczy┼ä wie┼äco┬şwych, nerwice oraz oty┼éo┼Ť─ç. Choroby te ograniczaj─ů zdolno┼Ť─ç do pracy zawodowej i jak wszystkie choroby n─Ökaj─ůce wi─Öksz─ů liczb─Ö ludzi stwarzaj─ů problemy spo┼éeczne. Wsp├│┼éistnienie wy┼╝ej wymienionych chor├│b z oty┼éo┼Ťci─ů jest szczeg├│lnie niepo┬şmy┼Ťlne, gdy┼╝ ogranicza mo┼╝liwo┼Ťci leczenia oty┼éo┼Ťci, co z kolei nasila dolegliwo┼Ťci zwi─ůzane z chorobami. Sama oty┼éo┼Ť─ç ┼éatwo jest leczy─ç, ale oty┼éo┼Ť─ç po┼é─ůczon─ů z mia┼╝d┼╝yc─ů naczy┼ä, z nadci┼Ť┬şnieniem (kt├│re mo┼╝e by─ç konsekwencj─ů mia┼╝d┼╝ycy) leczy─ç o wiele trudniej.
Aktywno┼Ť─ç fizyczna, sport, praca mi─Ö┼Ťniowa polepszaj─ů samopoczucie, cz┼éowiek czuje si─Ö zdrowszy, bardziej energicz┬şny, operatywny. Podczas uprawiania sportu o wiele ┼éatwiej jest znie┼Ť─ç diet─Ö odchudzaj─ůc─ů.
Du┼╝a aktywno┼Ť─ç fizyczna idzie w parze z rozrostem mi─Ö┼Ťni. Wynikiem tego jest zwi─Ökszenie przemiany materii, wzrasta zu┼╝ycie tlenu i oczywi┼Ťcie wydatek energetyczny spo┬şczynkowy. Jak wiemy, zapobiega to tyciu. Mi─Ö┼Ťnie, w przeci┬şwie┼ästwie do tkanki t┼éuszczowej, zu┼╝ywaj─ů du┼╝o tlenu, s─ů aktywne metabolicznie. 1 kg mi─Ö┼Ťni zu┼╝ywa prawie 8krotnie wi─Öcej tlenu ni┼╝ 1 kg tkanki t┼éuszczowej. Wszystkie wi─Öc zabiegi, kt├│re zwi─Ökszaj─ů mas─Ö mi─Ö┼Ťni, s─ů dla oty┼éych bardzo wskazane, gdy┼╝ poprzez sw├│j du┼╝y metabolizm mi─Ö┼Ťnie ÔÇ×zjadaj─ů" niejako tkank─Ö t┼éuszczow─ů. Otyli uprawiaj─ůcy sport, ┼╝yj─ůcy bardzo aktywnie zmieniaj─ů cz─Ö┼Ť─ç tkanki t┼éuszczowej na mi─Ö┼Ťnie, kt├│re rozwijaj─ůc si─Ö, wykorzystuj─ů bia┼éko tkanki t┼éuszczowej jako sw├│j budulec, a nagromadzony t┼éuszcz zapasowy zu┼╝ywaj─ů do cel├│w energetycznych. Innymi s┼éowy cz┼éowiek oty┼éy, uprawiaj─ů┬şcy sport i zachowuj─ůcy du┼╝─ů aktywno┼Ť─ç fizyczn─ů, staje si─Ö mniej oty┼éy nawet wtedy, gdy jego ci─Ö┼╝ar cia┼éa pozostaje bez zmian, gdy┼╝ na og├│ln─ů mas─Ö cia┼éa wi─Öksza cz─Ö┼Ť─ç ni┼╝ poprzednio przypa┬şda na mi─Ö┼Ťnie.
5. Aktywno┼Ť─ç fizyczna podczas odchudzania to najlepszy spos├│b zwi─Ökszania ujemnego bilansu energii podczas kuracji. A jak wiemy, im wi─Ökszy ujemny bilans energii, im wi─Ökszy niedob├│r kalorii spo┼╝ywanych, tym szybciej chudniemy. Je┼╝eli b─Ödziemy odchudzali si─Ö spo┼╝ywaj─ůc 1500 kcal na dob─Ö, to prowadz─ůc siedz─ůcy tryb ┼╝ycia nie mamy szans na schudni─Öcie wi─Öcej ni┼╝ ok. 2ÔÇö4 kg na miesi─ůc. Zwi─Ökszaj─ůc aktywno┼Ť─ç fizyczn─ů mo┼╝emy chudn─ů─ç o wiele wi─Öcej, nawet 1012 kg na miesi─ůc. B─Ödzie to wi─Öc dobry spos├│b zwi─Ökszania rozpi─Öto┼Ťci pomi─Ödzy spo┼╝yciem kalorii a jej wydatkowaniem.
Korzy┼Ťci dla zdrowia wynikaj─ůce z prowadzenia aktywnego trybu ┼╝ycia mo┼╝na wymienia─ç d┼éugo. A wi─Öc nie le┼ämy si─Ö: codziennie rano gimnastyka, przed spaniem godzinny, szybki spacer, a w niedziel─Ö wycieczka piesza za miasto tak zorgani┬şzowana, aby co najmniej przez 6 godzin szybko maszerowa─ç lub ko┼éo 10 godzin sp─Ödzi─ç na rowerze. To jest minimum potrzebne dla zdrowia i dla pozbycia si─Ö oty┼éo┼Ťci.
Omawiaj─ůc znaczenie aktywno┼Ťci fizycznej, zalecaj─ůc pro┬şwadzenie ruchliwego, aktywnego trybu ┼╝ycia w trakcie odchu┬şdzania, pomin─Öli┼Ťmy spraw─Ö le┼╝enia. Czy ma ono jakiekolwiek uzasadnienie w toku kuracji odchudzaj─ůcej? Ot├│┼╝. je┼╝eli od┬şchudzamy si─Ö w ten spos├│b, ┼╝e spo┼╝ycie kalorii jest wi─Öksze lub

na poziomie najmniejszego, jakie zaleca si─Ö podczas kuracji odchudzania w warunkach nie kontrolowanych, a wi─Öc nie w klinice, szpitalu czy sanatorium, a zaleca si─Ö wtedy nie mniej ni┼╝ ok. 600 kcal dziennie, to w tych warunkach odchudzania zalecanie le┼╝enia nie ma ┼╝adnego uzasadnienia, a jest wr─Öcz szkodliwe. Nawet w przypadku g┼éodu ca┼ékowitego, o czasie trwania 1 do 2 dni, jaki czasami zaleca si─Ö w trakcie prowadze┬şnia kuracji odchudzaj─ůcej, le┼╝enie r├│wnie┼╝ nie jest zalecane.


Wszystko, co zosta┼éo tu napisane, dotyczy naturalnie os├│b zdrowych. Osoby cierpi─ůce, g┼é├│wnie na schorzenia prze┬şwlek┼ée, nie mog─ů si─Ö odchudza─ç bez porozumienia z lekarzem.

copyright 2011