Polecane strony

    Centrum multidental, profesjonalny stomatolog z gabinetami dentystycznymi najwy┐szej jakoťci.

Odchudzanie bez diety

Poprzednie sposoby odchudzania zak┼éada┼éy utrzymanie spo┬ş┼╝ycia pokarm├│w wed┼éug ┼Ťci┼Ťle ustalonej i zaprogramowanej diety, kt├│rej kaloryczna warto┼Ť─ç dobowa powinna by─ç mniejsza ni┼╝ zapotrzebowanie na energi─Ö. Sprawdzianem tych za┼éo┼╝e┼ä dietetycznych jest ubytek ci─Ö┼╝aru cia┼éa.
Do chudni─Öcia nie jest jednak konieczne stosowanie i prze┬şstrzeganie jakiejkolwiek diety. Je┼╝eli brak czasu na przygoto┬şwanie zestaw├│w dietetycznych o znanej kaloryczno┼Ťci, wed┼éug okre┼Ťlonej receptury, mo┼╝na poradzi─ç sobie w inny spos├│b; uregulowa─ç spos├│b ┼╝ywienia, co polega na:
1) ustaleniu liczby posiłków na 3 lub 4 dziennie;
2) spo┼╝ywaniu ich o jednakowej porze dnia. Jest to konieczny
wst─Öp do odchudzania.
Nast─Öpnie przestrzega─ç trzeba okre┼Ťlonej ilo┼Ťci produkt├│w spo┼╝ywczych spo┼╝ywanych na poszczeg├│lne posi┼éki. Nie trzeba wa┼╝y─ç tego, co spo┼╝ywamy, wystarczy pos┼éu┼╝y─ç si─Ö potocznie przyj─Ötymi miarami, takimi jak: kromka chleba, szklanka napo┬şju, jajo jedno lub dwa, porcja mi─Ösa 10 dkg itd.;
3) codziennej kontroli ciężaru ciała. Ważyć się najlepiej
rano, na czczo. Waga jest niezb─Ödn─ů inwestycj─ů dla powodzenia
kuracji.
Zar├│wno codzienne porcje jedzenia, jak i wynik wa┼╝enia skrupulatnie zapisuje si─Ö w przeznaczonym do tego celu ze┬şszycie.
Przyk┼éadowy zapis powinien wygl─ůda─ç nast─Öpuj─ůco: Data
Śniadanie: szklanka mleka
2 kromki chleba z masłem 2 jaja
Obiad: zupa jarzynowa
mięso smażone około 10 dkg ziemniaki 2 czubate łyżki stołowe kompot słodzony
Kolacja: herbata słodzona
2 kromki pieczywa z masłem 5 plasterków sera żółtego ciężar ciała 88,3 kg

Po dziesi─Öciu dniach por├│wnuje si─Ö ┼Ťredni ci─Ö┼╝ar cia┼éa: z 3 pierwszych dni,
z 3 nast─Öpnych dni i dodatkowo v
z 3 nast─Öpnych dni.
Je┼╝eli ci─Ö┼╝ar cia┼éa nie zmieni si─Ö w przeci─ůgu owych 10 dni, znaczy to, ┼╝e zarejestrowana ilo┼Ť─ç spo┼╝ytych produkt├│w pokar┬şmowych pokrywa zapotrzebowanie na energi─Ö (kalorie). Wia┬şdomo wi─Öc, jatcie spo┼╝ycie zapewnia nam sta┼éy ci─Ö┼╝ar cia┼éa w okre┼Ťlonych warunkach. Przeliczaj─ůc zapisane ilo┼Ťci spo┼╝y┬şwanych produkt├│w spo┼╝ywczych na kalorie, mo┼╝na si─Ö oriento┬şwa─ç co do zapotrzebowania energetycznego wyra┼╝onego w ka┬şloriach, kt├│re wska┼╝e, ile jada─ç, aby nie ty─ç. Pytanie takie cz─Östo otyli stawiaj─ů lekarzom, kt├│rzy oczywi┼Ťcie nie s─ů w stanie udzieli─ç odpowiedzi natychmiastowej.
Okre┼Ťlone w ten spos├│b zapotrzebowanie na kalorie wa┼╝ne jest Jedynie z uwzgl─Ödnieniem trybu ┼╝ycia. Je┼╝eli bowiem zmieni si─Ö tryb ┼╝ycia na mniej aktywny, to zarejestrowane w ten spos├│b spo┼╝ycie pokarm├│w mo┼╝e okaza─ç si─Ö za du┼╝e, gdy┼╝ zmala┼é wydatek energii.
Je┼Ťli kolejne wa┼╝enia wykaza┼éyby stopniowy wzrost ci─Ö┼╝aru cia┼éa, znaczy┼éoby to, ┼╝e w okresie sprawdzania spo┼╝ycie produk┬şt├│w pokarmowych przewy┼╝sza┼éo zapotrzebowanie na energi─Ö, czego wyrazem by┼éby w┼éa┼Ťnie obserwowany wzrost ci─Ö┼╝aru cia┼éa. Mo┼╝e to ┼Ťwiadczy─ç zar├│wno o nadmiernym spo┼╝yciu, jak i o stopniowym ograniczeniu aktywno┼Ťci fizycznej, np. coraz wi─Öcej czasu przesiaduje kto┼Ť przed telewizorem, a apetyt nie zmienia si─Ö. Przez nast─Öpne 10 dni trzeba wtedy zastosowa─ç jad┼éospis z poprzednich 10 dni, rezygnuj─ůc np. z 1 kromki chleba na ┼Ťniadanie i na kolacj─Ö, a ponadto przesta─ç s┼éodzi─ç napoje. Trzeba si─Ö dalej wa┼╝y─ç codziennie i zapisywa─ç ci─Ö┼╝ar cia┼éa. Nie powinien si─Ö zmieni─ç. Je┼╝eli ro┼Ťnie, wszystko trzeba zacz─ů─ç od pocz─ůtku, ograniczaj─ůc spo┼╝ycie w jeszcze wi─Ökszym stopniu. Post─Öpuj─ůc w ten spos├│b mo┼╝na doj┼Ť─ç do spo┼╝ywania takich ilo┼Ťci, kt├│re zapewniaj─ů sta┼éy ci─Ö┼╝ar cia┼éa. Wielko┼Ť─ç tego spo┼╝ycia jest zarejestrowana dok┼éadnie w zeszycie, wiadomo wi─Öc ile i co spo┼╝ywamy. I to jest nasz start do odchudzania, kt├│re mo┼╝emy realizowa─ç w dwojaki spos├│b.
1. Przez nast─Öpne dni po ustaleniu wielko┼Ťci spo┼╝ycia zapew
niaj─ůcej sta┼éy ci─Ö┼╝ar cia┼éa powtarza si─Ö dok┼éadnie zanotowany
jad┼éospis, ale jednocze┼Ťnie codziennie 2 godziny dodatkowo
przeznacza si─Ö na rekreacj─Ö fizyczn─ů: codziennie rano 15 minut
gimnastyki, do pracy i z pracy jedynie na piechot─Ö, szybkim
marszem. Wieczorem 1 godzina szybkiego marszu. Je┼╝eli nie
zmieni si─Ö w trakcie trybu ┼╝ycia na bardziej siedz─ůcy (co mo┼╝e
si─Ö zdarzy─ç w postaci np. dodatkowej godziny snu dziennie,
a spo┼╝ycie pozostanie na poziomie poprzednich 10 dni), ci─Ö┼╝ar
ciała powinien się zmniejszyć. Brak oczekiwanego efektu
┼Ťwiadczy, ┼╝e pope┼énia si─Ö jakie┼Ť b┼é─Ödy. Najcz─Ö┼Ťciej powodem
jest dojadanie w postaci np. częstego wypijania słodkiej kawy
czy też herbaty, czego nie uwzględnia się w jadłospisie. Zdarza
si─Ö r├│wnie┼╝, ┼╝e 2 godziny dziennie po┼Ťwi─Öca si─Ö na rekreacj─Ö, ale
jednocze┼Ťnie pozosta┼éy czas dnia sp─Ödza si─Ö bardziej na siedz─ůco
ni┼╝ przed kuracj─ů.
Pami─Öta─ç trzeba, ┼╝e waga ÔÇ×nie k┼éamie", a b┼é─ůd tkwi w post─Ö┬şpowaniu!
Proponowany spos├│b odchudzania wymaga dysponowania czasem, no i ch─Öciami, ale rezultaty mo┼╝e da─ç znakomite. Jest to bardzo racjonalny spos├│b odchudzania i po┼╝yteczny, je┼╝eli chodzi o samopoczucie i zdrowie. Tego typu odchudzanie okre┼Ťlimy jako odchudzanie poprzez zwi─Ökszenie aktywno┼Ťci fizycznej przy zachowaniu spo┼╝ycia na nie zmienionym po┬şziomie.
Jest jeszcze drugi spos├│b, mianowicie:
2. Poprzez ograniczenie spo┼╝ycia, bez zmiany trybu ┼╝ycia.
Startem do rozpocz─Öcia kuracji jest moment, w kt├│rym
w spos├│b opisany na wst─Öpie, za pomoc─ů rejestracji ci─Ö┼╝aru cia┼éa i codziennego spo┼╝ycia, ustalono ilo┼Ť─ç spo┼╝ywanych produkt├│w pokarmowych, zapewniaj─ůcych sta┼éy ci─Ö┼╝ar cia┼éa, oczywi┼Ťcie w okre┼Ťlonych warunkach, je┼╝eli chodzi o tryb ┼╝ycia i aktywno┼Ť─ç fizyczn─ů.
W nast─Öpnych dniach po ustaleniu tych zasadniczych fakt├│w powtarza si─Ö jad┼éospis z poprzednich 10 dni, ale na ┼Ťniadanie i kolacj─Ö trzeba rezygnowa─ç z 1 kromki pieczywa, przesta─ç s┼éodzi─ç napoje, a ponadto zrezygnowa─ç ze spo┼╝ycia na obiad zupy. Wa┼╝ymy si─Ö dalej. Nast─Öpny, 10dniowy okres, powinien zaznaczy─ç si─Ö stopniowym spadkiem ci─Ö┼╝aru cia┼éa, je┼╝eli oczy┬şwi┼Ťcie nie zmieni si─Ö w trakcie trybu ┼╝ycia lub te┼╝ nie zacznie si─Ö dojada─ç ponad ustalon─ů norm─Ö. Spadek ci─Ö┼╝aru cia┼éa, oczywi┼Ť┬şcie powolny, jest dowodem, ┼╝e spo┼╝ycie kalorii kszta┼étuje si─Ö na poziomie poni┼╝ej zapotrzebowania. Nie wypada wi─Öc nic inne┬şgo, jak kontynuowa─ç taki spos├│b odchudzania a┼╝ do skutku.
Brak spadku ci─Ö┼╝aru cia┼éa przy post─Öpowaniu jak powy┼╝ej ┼Ťwiadczy, ┼╝e co┼Ť nie jest w porz─ůdku: albo nie przestrzegamy spo┼╝ycia na poziomie ustalonym poprzednio jako zapewniaj─ů┬şcym sta┼éy ci─Ö┼╝ar cia┼éa, lub te┼╝ po prostu z momentem ogranicze┬şnia ilo┼Ťci jedzenia tryb ┼╝ycia niepostrze┼╝enie zmieni┼é si─Ö na bardziej siedz─ůcy. W takiej sytuacji nie pozostaje nic innego, jak jeszcze bardziej ograniczy─ç spo┼╝ycie, a jednocze┼Ťnie zwi─Ö┬şkszy─ç aktywno┼Ť─ç fizyczn─ů.
Post─Öpuj─ůc w opisany spos├│b mo┼╝na nie tylko chudn─ů─ç, ale r├│wnie┼╝ regulowa─ç tempo chudni─Öcia, ograniczaj─ůc spo┼╝ycie w wi─Ökszym lub mniejszym stopniu.
Opisane sposoby odchudzania na zasadzie ogranicze┼ä spo┼╝y┬şcia bez zmian aktywno┼Ťci fizycznej, albo bez zmian spo┼╝ycia, ale ze zwi─Ökszeniem aktywno┼Ťci fizycznej opisali┼Ťmy jako odr─Öbne. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby po┼é─ůczy─ç je w jedn─ů ca┼éo┼Ť─ç i nie tylko ograniczy─ç spo┼╝ycie, ale r├│wnie┼╝ zdoby─ç si─Ö na wi─Öksz─ů aktywno┼Ť─ç fizyczn─ů. Takie post─Öpowanie b─Ödzie chyba najbar┬şdziej racjonalne.
Przedstawione powy┼╝ej propozycje odchudzania maj─ů swoje wady i zalety.
Zalety: nie wymagaj─ů przygotowywania jakichkolwiek diet, a jedynie powtarzania ustalonego systemu ┼╝ywienia. Pozwalaj─ů na regulowanie tempa chudni─Öcia. Ucz─ů prawid┼éowego sposobu od┼╝ywiania i kontroli ci─Ö┼╝aru cia┼éu, zawieraj─ů wi─Öc jednocze┼Ťnie elementy profilaktyki oty┼éo┼Ťci, co jak wiemy, ma kapitalne znaczenie.

Wady: wymagaj─ů cierpliwo┼Ťci i systematyczno┼Ťci. Nieumie┬şj─Ötne ograniczenia spo┼╝ycia poszczeg├│lnych produkt├│w mog─ů doprowadzi─ç do niedoboru bia┼éka pokarmowego. Nale┼╝y dlate┬şgo przestrzega─ç zasady, ┼╝e nie spo┼╝ywa si─Ö wtedy produkt├│w o ma┼éej zawarto┼Ťci bia┼éka, lub te┼╝ zawieraj─ůcych bia┼éko o nie┬şpe┼énej warto┼Ťci biologicznej.
Niezb─Ödne jest posiadanie w┼éasnej wagi, je┼╝eli zak┼éadamy konieczno┼Ť─ç sta┼éego kontrolowania ci─Ö┼╝aru cia┼éa.

copyright 2011